محقق دانشگاه کرایتون برنده ی جایزه NIH برای مطالعه ی پوکی استخوان در زنان دیابتی شد

29 اکتبر 2019 - یکی از محققان دانشگاه کرایتون امیدوار است که در نهایت زنان دیابتی را از پوکی استخوان نجات بخشد. پوکی استخوان یکی از بیماری هایی است که افراد مبتلا به دیابت با قوت بیشتری نسبت به جمعیت عمومی با آن مواجه هستند.

دکتر Robert Recker، محقق اصلی این تحقیق از مرکز تحقیقات پوکی استخوان کرایتون گفت: میزان شکستگی های ناشی از ترومای کم در زنان دیابتی بسیار بالاتر از زنان غیر دیابتی همسن آنها است. این مطالعه برای افراد مبتلا به دیابت که به دلیل دیابت در حال حاضر، گروهی از بیماری های اضافه از جمله بیماری قلبی، سکته مغزی، بیماری چشمی، بیماری عضله و بیماری عصبی را تجربه کرده اند، مهم است.

پیش بینی می شود که هزینه ی این مطالعه ی پنج ساله که شامل 40 زن دیابتی و 40 زن غیر دیابتی خواهد بود، 2.7 میلیون دلار باشد، که 1.5 میلیون دلار از آن با کمک هزینه ی موسسه ملی دیابت و گوارش و بیماری های کلیوی که بخشی از مؤسسات ملی بهداشتی فدرال است، تامین شده است.

تحقیقات طولانی مدت دکتر Recker در مورد پوکی استخوان، وی را به یکی از برترین متخصصان زیست شناسی استخوان تبدیل کرده است. رویکرد وی بر اساس دانش حاصل از مطالعه ی قبلی او شکل گرفته است که در آن 60 نفر که دچار شکستگی استخوان به دلیل ترومای کم شده بودند، با تعداد مساوی از جمعیتی از افراد با توده استخوانی یکسان مقایسه شدند، نتایج این تحقیق نشان دهنده ی ناهنجاری هایی در کیفیت مکانیکی ساختار استخوان آنها بود، دکتر Recker این تفاوت را به تفاوت بین آهن و فولاد شبیه دانست.

دکتر Recker می گوید: فولاد بسیار قدرتمندتر از آهن است زیرا از عناصر متعددی تشکیل شده است که ناهمگن هستند. اگر بار کافی را بر روی آهن بگذارید، می شکند. اما اگر بر روی فولاد همان مقدار بار را قرار دهید، کمی خم می شود و با بار بیشتر، کمی بیشتر و بیشتر خم می شود، اما تقریباً به آسانی آهن نمی شکند.

وی گفت: بنابراین، ایده ما همیشه این بوده است که نقص های مکانیکی موجود در بافت استخوانی افراد دیابتی حداقل مسئول بخشی از این خطر هستند. در واقع، فقط حدود 50٪ از علت شکستگی که در مطالعات بسیار بزرگ به آن اشاره شده است، مربوط به کاهش توده استخوانی در افراد دیابتی بوده و بقیه مربوط به عوامل ناشناخته ی دیگر است.

دکتر Recker می گوید که وی در این مطالعه ی اولیه ، منحصراً زنان قفقازی را مطالعه خواهد کرد، که پوکی استخوان را در سطوح بسیار بالاتری نسبت به سایر نژادها تجربه می کنند.

وی افزود: سایر نژادها و آقایان یافته های متفاوتی خواهند داشت که داده ها را مخدوش می کنند و اگر بخواهیم همه موارد را در نظر بگیریم ، باید اندازه ی نمونه را بطور چشمگیری گسترش دهیم. اگر ما از مطالعه بر روی زنان سفید پوست، نتیجه بگیریم، می توانیم در مرحله ی بعد، یک مطالعه ی دیگر را بر روی زنان غیر سفید پوست انجام دهیم.

دکتر Recker می گوید: ثبت نام برای شرکت در این مطالعه به زودی آغاز می شود. زنان دیابتی که علاقمند به مشارکت در این تحقیق هستند باید با شماره 402-280-2663 تماس بگیرند.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20191029/Creighton-University-researcher-wins-NIH-grant-to-study-osteoporosis-in-diabetic-women.aspx